Messerschmitt Bf 110

(1936 - 1945)

Messerschmitt Bf 110 бил тежък изтребител, който се произвеждал през цялата Втора Световна война с общо около 6000 произведени самолета. Неговият първи прототип полетял за пръв път през месец май 1936 година, а първият приет на въоръжение бил тип Bf 110B с два мотора Junkers Jumo 210 с мощност 700 к. с. всеки. След произвеждането на 45 самолета от този тип, той бил заменен от версия C, която имала двигатели Daimler-Benz DB 601.

Производството на версии Bf 110 C-1, C-2 и C-3 достигнали до 1300 броя, когато били заменени от по-добре бронираните атакуващи бомбардировачи и разузнавачи от тип Bf 110 C-4 до C-7. Следвала версията D, която имала по-големи резервоари и изпълнявала ролите на ескортен изтребител, изтребител-бомбардировач и изтребител за ескорт на морски конвои. Някои от тях били променени в нощни изтребители, като в тази си роля служели до началото на 1943 година, когато били заменени от специално проектираната за тази цел версия Bf 110 E.

По времето на Битката за Британия Bf 110 се оказал като твърде раним от страна на по-малките и по-леки изтребители на RAF.

Bf 110 E се базирал на Bf 110 D, но разполагал с по-модерна и по-здрава конструкция, удебелена броня и с по-голям товар от бомби. Bf 110 E се произвеждал в две основни версии - Е-1 и Е-2 докато се появила версията Bf 110 F, която разполагала с по-мощните мотори Daimler-Benz DB 601F. Типовете F-1, F-2 и F-3 били изтребители и изтребители-бомбардировачи. Тип F-4 бил нощен изтребител с радар Lichtenstein. До приключване на производството през месец март 1945 година било произведено общо 6050 самолета от всички версии на Bf 110.

Messerschmitt Bf 110 G възникнал за да запълни празното място, което било завинено от неуспеха на Messerschmitt Me 210 и през 1942 година били произведени първите бройки, които постепенно заместили Bf 110F. Този изтребител бил използван основно за отбраната на Германия като дневен изтребител във версиите от G-1 до G-3 и като нощен изтребител G-4. Постепенно въоръжението на тези изтребители се увеличавало. Messerschmitt Bf 110 обаче показал най-добри качества като нощен изтребител, където неговите размери, тегло и слаба маневреност не били толкова важни. Следвали версиите Messerschmitt Bf 110 H-1, H-2, H-3 и H-4. Те разполагали с по-мощен двигател - Daimler-Benz DB 605E и подсилена конструкция на корпуса.

През 1944 година нощните изтребителни ескадри на Луфтвафе били на върха на силите си, като разполагали с 320 самолета Bf 110, което било около 60% от общият брой нощни изтребители. През следващата година на въоръжение били приети по-модерните самолети като Heinkel He 219 Uhu и старите Bf 110 били изтегляни от активна бойна служба.

Технически данни:

Messerschmitt Bf 110 C-4

Екипаж
2/3
Дължина
12,1 м
Височина
4,13 м
Разпереност
16,2 м
Маса (празен)
5150 кг
Маса (стартова)
6750 кг
Мотор
2x Daimler-Benz DB 601 A-1, 1100 к. с.
Макс. скорост
560 км/ч
Практически таван
10 000 м
Макс. полет
1095 км
Въоръжение
5 x 7,92 мм картечници
2 x 20 мм оръдия

Messerschmitt Bf 110 F-4

Екипаж
2
Дължина
12,1 м
Височина
4,13 м
Разпереност
16,2 м
Маса (празен)
5600 кг
Маса (стартова)
7200 кг
Мотор
2x Daimler-Benz DB 601 F, 1350 к. с.
Макс. скорост
565 км/ч
Практически таван
10 900 м
Макс. полет
1200 км
Въоръжение
5 x 7,92 мм картечници
2 x 20 мм оръдия

Messerschmitt Bf 110 G-4c/R3

Екипаж
2/3
Дължина
13,05 м
Височина
4,18 м
Разпереност
16,25 м
Маса (празен)
5094 кг
Маса (стартова)
9888 кг
Мотор
2x Daimler-Benz DB 605 B-1, 1475 к. с.
Макс. скорост
550 км/ч
Практически таван
8 000 м
Макс. полет
1300 км
Въоръжение
1x сдвоена 7,92 мм картечница
2x 20 мм оръдия,
2x 30 мм оръдия

Arxion © 2014