Focke-Wulf Fw 190

(1939 - 1945)

Focke-Wulf Fw 190 бил единственият германски изтребител приет на въоръжение и произвеждан масово по време на Втората Световна война. Първият прототип Fw 190 полетял за пръв път през месец юни 1939 година и след интензивно развитие на идейният проект със спорове около изпозването на двигател BMW 139 или BMW 801 и около дължината на крилата, накрая започнало производство на Fw 190 с по-дълги крила и с двигател BMW 801.

След 40 предсерийни самолета тип А-0 започнало масовото производство на изтребителя Fw 190, версия А-1 (100 бр.), която била приета на въоръжение през есента на 1941 година. Следвали 426 броя Fw 190 А-2, които имали по-дълги крила и по-тежко въоръжение. Тип А-3 бил произведен в 509 броя, и бил приспособен за ролята на изтребител-бомбардировач. Следвал тип А-4 с инжектиране на вода и метанол в двигателя за по-добро ускорение, произведен в 894 броя.

През 1943 година във въоръжение бил приет Fw 190 А-5, чийто мотор бил с 15 см по-напред от този на тип А-4, с което равновесието на самолета се възстановило (при предишните версии то било разстроено от прибавянето на различни приспособления към задната част на корпуса). От този тип били произведени или престроени около 723 самолета. Този тип Fw 190 служел като тежък изтребител, нощен изтребител, изтребител-бомбардировач, торпедоносец и изтребител, приспособен за унищожаване на бомбардировачи.

Развитието на изтребителя продължило във версия А-6 с по-лека конструкция на крилата, в които били разположени четири 20 мм оръдия. Друга версия на А-6 била приспособена за унищожаване на наземни цели с възможност за прикрепяване на до 1000 кг бомби. Освен това била произведена и версия за унищожаване на бомбардировачи, въоръжена с 30 мм оръдие. Общо 569 броя А-6 били произведени.

През месец декември 1943 година започнала работа над модел Fw 190 А-7, въоръжен с две 20 мм оръдия и две 13 мм картечници. От този тип били произведени само 80 самолета. Следвала версия А-8, която била последната от А версиите на Fw 190. Този модел имал повече гориво, благодарение на разширение на резервоара в задната част на корпуса, и подобрено ускорение на двигателя, благодарение на система за впръскване на въглероден диоксид. Следвала версия Fw 190 D с мотор Junkers Jumo 211.

От версия А-4 постепенно била изработена версия Fw 190 F, с по-добра броня и възможност за носене на по-голям брой бомби (четири закрепени под крилата и една под корпуса). По-късните версии F-9 имали и по-мощен двигател. Fw 190 F бил предназначен за унищожаване на наземни цели.

Технически данни:

Focke-Wulf Fw 190 A-3

Екипаж
1
Дължина
8,8 м
Височина
3,95 м
Разпереност
10,5 м
Маса (празен)
2900 кг
Маса (стартова)
3980 кг
Мотор
BMW 801 D-2, 1700 к. с.
Макс. скорост
605 км/ч
Практически таван
10 600 м
Макс. полет
800 км
Въоръжение
2 x 7,92 мм картечници
4 x 20 мм оръдия

Focke-Wulf Fw 190 A-6

Екипаж
1
Дължина
8,8 м
Височина
3,95 м
Разпереност
10,5 м
Маса (празен)
2900 кг
Маса (стартова)
4140 кг
Мотор
BMW 801 D-2, 1700 к. с.
Макс. скорост
605 км/ч
Практически таван
10 600 м
Макс. полет
800 км
Въоръжение
2 x 7,92 мм картечници
4 x 20 мм оръдия

Focke-Wulf Fw 190 A-8

Екипаж
1
Дължина
8,95 м
Височина
3,95 м
Разпереност
10,51 м
Маса (празен)
3470 кг
Маса (стартова)
4900 кг
Мотор
BMW 801 D-2, 1700 к. с.
Макс. скорост
656 км/ч
Практически таван
11 400 м
Макс. полет
1470 км
Въоръжение
2 x 13 мм картечници
4 x 20 мм оръдия

Focke-Wulf Fw 190 F-3

Екипаж
1
Дължина
8,95 м
Височина
3,95 м
Разпереност
10,5 м
Маса (празен)
3325 кг
Маса (стартова)
4925 кг
Мотор
BMW 801 D-2, 1700 к. с.
Макс. скорост
635 км/ч
Практически таван
10 600 м
Макс. полет
750 км
Въоръжение
2 x 13 мм картечници

2 x 20 мм оръдия,
1200 кг бомби


Arxion © 2014